den åttonde mars

Idag är det internationella kvinnodagen och såhär skrev jag förra året;
 
Härom veckan, under ett seminarium i sociologi, fick jag höra att feminism inte behövs längre. En tjej från USA påstod att "I don't think feminism is needed in America anyway, we conquered feminism a long time ago" och en annan tjej påstod att feminism bara var till för överklassen och tjafs om ingenting. Alltså VA?! Detta och faktumet att jag fortfarande var arg för att ett par tjejer (och en hel hög med killar) i min klass räckte upp handen när de fick frågan om de ansåg att män har ett större värde än kvinnor, fick mig att gå i taket. Glada, snälla Jennifer, blev helt plötsligt en arg person med något hårt i ögonen. 
 
Varje dag blir tusentals flickor könsstympade, varannan minut dör en kvinna till följd av komplikationer i samband med graviditet och förlossning och en tredjedel av alla kvinnor blir någon gång utsatt för allvarligt våld (och då ofta från en man i vilken de står i nära relation till). Våldtäkter förekommer dagligen och trafficking är fortfarande ett stort problem. Kvinnor äger endast 1% av jordens tillgångar, gör i snitt 70% av arbetet i hemmet och tjänar fortfarande märkbart mindre än män. Feminism behövs. Punkt. Så låt oss aldrig sluta kämpa för kvinnors rättigheter!
 
och det är ju fortfarande så himla aktuellt, tyvärr, men jag har ändå hopp och nyvunnen kämparglöd för det händer så mycket spännande saker just nu. Detta till exempel:
 
Alltså, hur magpirrigt och helt fantastiskt är inte detta?! 
 
Och enligt traditionen (eller ja, det är ju bara andra året i rad nu, men jag bestämde precis det är tradition) kommer här ett gäng med bra och inspirerande kvinnor här på internet:
 
Flora. Hon verkar så himla smart och vettig, så duktig på att följa sina drömmar och strunta i vad alla andra tycker. Och så skadar det ju inte att hon är så galet duktig fotograf också!
 
Emelie. Hon verkar så galet rolig, färgstark och smart! Hade så gärna haft henne i mitt kompisgäng, tror det hade varit hur bra som helst.
 
Christina. Hon har så mycket attityd och verkar ha så himla mycket skinn på näsan, blir alltid krossa-patriarkatet-pepp efter att ha kikat in hos henne. Så jäkla bra, helt enkelt! 
 
Michaela. Antagligen den bästa feminist-bloggen out there! Hon skriver så bra om ätstörningar, jämställdhet och har alltid knivskarpa analyser.
 
Ta hand om er, och kom ihåg att ni är så jäkla bra, hela bunten! 
11 kommentarer
frida

jaaaa massa kärlek till dig med idag!!! pussss

Svar: PUSS!
Jennifer

Bonnie

Jag skulle ha satt dig på den där listan!

Svar: <3 <3 <3 Så fin ju!!
Jennifer

Ellen Lindberg

Får sådan energi och galet pepp när jag tänker på F! och valet i höst. Kommer bli fantastiskt!

Svar: Åh, jag hoppas det så innerligt!!
Jennifer

Frida

Du är också en peppig feministbloggare! Bra grejer.

Svar: Men Puss!!!
Jennifer

Nastasja

Hade jag skrivit en lista av vettiga kvinnor på internet så hade du varit med!

Svar: Hallå, SÅ FIN <3 <3 <3
Jennifer

Lisa

70% av hemarbetet lät alldeles förfärligt tyckte jag. Jag tänkte på mina föräldrars situation, där det med stor sannolikhet stämmer men jag var tvungen att kolla upp det på SCB ändå, och hittade den här vilken angav lite ljusare siffror (hurra!) http://www.scb.se/Statistik/LE/LE0001/2012K01/LE0001_2012K01_TI_06_A05TI1201.pdf

Har du något annat underlag för dina siffror?

Svar: Jag hittade den siffran i en forskningsrapport som jag läste när jag skrev en uppsats om feminism, och då hade de sammanställt siffror från Norge + Sverige + Danmark, vilket såklart ger lite andra siffror. Dessutom var den rapporten från 2010, så det kan ju ha ändrats sedan dess. Men FINT att det går åt rätt håll!! :)
Jennifer

Flora

<3<3<3<3<3<3<3 tack kära du!!! detsamma detsamma! PUSS OCH PEPP

Svar: PUSS OCH PEPP! <3 <3 <3
Jennifer

Michelle

Var på en föreläsning med Gudrun Schyman häromveckan och det var så himla pepp och bra! Hoppas att de kommer med i år alltså!!

Svar: Åh, JA! Jag också!!!
Jennifer

Sara

Vad var bakgrunden till att kvinnor skulle vara mindre värda än män? Och i vilka avseenden? Låter jättekonstigt.

Svar: Det ÄR jättekonstigt. Han började med att fråga vilka i salen som var feminister (jag + fem andra....), sedan vilka som tyckte att kvinnor och män var lika mycket värda och skulle ha samma rättigheter (de flesta räckte upp handen, tack och lov). Och så avslutade han med att fråga vilka som tyckte att män var mer värda än kvinnor och skulle ha andra/fler rättigheter, och typ tio stycken killar och fem tjejer räckte upp handen?! GALET. Fick dock ingen förklaring till varför de tyckte så eftersom det var under en föreläsning, men blodet kokade ju efteråt.
Jennifer

En blommig tekopp

Så mycket kärlek till dig Jennifer! <3

Svar: <3 <3 <3!!!
Jennifer

Stun

Jag älskar din blogg och att du tar upp så mycket om feminism. Och håller med om att Christina verkligen gör en pepp och kaxig. Men kräks på uttrycket "skinn på näsan", en skulle aldrig beskriva en kille med det uttrycket och att det mest har används för att beskriva just tjejer som har attityd och som vågar säga vad dom tycker och tänker. En liten reflektion bara.

Svar: Hm, personligen använder jag det till både killar och tjejer, men jag förstår hur du tänker! Ska tänka på det i framtiden! Puss!
Jennifer