att dansa nykter.

fina du! kan du inte skriva lite om att vara nykterist? jag är 20 år och har totalt tröttnat på hela alkoholkulturen, får ej ut något av den alls längre, känner mig bara deppig och arg i sällis av öl och sprit och annat. Kan du inte (antingen i ett inlägg eller bara som svar till kommentaren eller så) berätta lite om hur man typ går på klubb utan att dricka, hur man får folk (både vänner och främlingar) att förstå att man är jättekul trots att ma inte klunkar vin. jag vill ju bara dansa och hångla utan en gnutta alkohol i kroppen min! 
kram
 
Åh, detta kan verkligen vara så svårt. Det tog mig ett bra tag innan jag kände mig helt bekväm i att vara den enda personen som inte dricker på en utekväll. Alkoholnormen alltså, så himla hårt inrutad i vårt samhälle och så svår att komma ifrån. Sjukt egentligen.
 
Jag har dock märkt att det hjälper att ha en dricka i handen även om den är alkoholfri. De flesta uteställen (iaf i Sverige, här i UK kan det vara lite kämpigt) har sjukt goda alkoholfria drinkar (som dessutom kostar typ hälften så mycket som de med alkohol i = win!!), eller bara ett glas med cola. Och om jag ska på hemmafest tar jag alltid med mig typ en flaska med sprite eller juice. Då smälter du in lite lättare och blir mer "en i gänget", dessutom får du inte massa kommentarer i stil med "meeen du dricker ju ingeeet?!". 
 
Mina vänner vet ju att jag inte dricker så det brukar inte vara något problem med dem, men det kan vara lite knixigt med nya människor. Jag blir alltid (verkligen alltid) ifrågasatt, och då är det skönt att ha ett par standardsvar på lager. Mitt brukar vara att jag inte behöver alkohol för att ha roligt, och sedan prove my point genom att dansa och skratta lika mycket som alla andra. Och var helt säker på din sak när du säger nej, som om det var den mest självklara saken i världen, vela inte, då blir det lättare för folk att inse att du faktiskt inte tänker dricka. 
 
Jag tror också att många kan bli obekväma för att de tror att jag ska se ner på dem om de blir fulla, så jag försöker alltid få mitt sällskap att förstå att jag inte dömer dem om de väljer att dricka alkohol. Det är ju upp till dem liksom, på samma sätt som att det är upp till mig om jag väljer att avstå.
 
Och såhär, om folk forsätter att tjata och vara dryga så är det bara att radera dem från ditt liv. Människor som inte respekterar dig och dina beslut är inte värda att slösa energi på. Punkt.
 
Puss och lycka till! Jag hejar på dig!! 
 
(Och just det, här har jag skrivit om varför jag är nykterist, för den som är nyfiken.)
 
Q&A
14 kommentarer
Alma Bengtsson

jättebra inlägg! hatar alkoholkulturen. Är bara 17 och får ju egentligen inte dricka, ändå ifrågasätter folk mitt val att avstå. Men när jag svarar försöker jag stå på mig, och folk verkar fatta rätt snabbt att jag inte tänker dricka. Min kompis däremot är ganska osäker och folk är mycket mer "på" henne med att hon ska dricka, vidrigt egentligen. Tänker inte dricka en droppe alkohol innan jag är 18, och börjar antagligen inte dricka då heller. Varför stoppa gift i sig liksom.

Svar: Åh, så glad jag blir att du orkar stå på dig <3 Skickar pepp och kärlek över internet!
Jennifer

Anonym

Åhhhh, vad glad jag blir! Där ett tag hade jag fått för mig att jag är den enda 20åringen i världen som verkligen inte känner för att dricka mer.
Efter att ha suttit uppe för att kräkas en hel natt efter man varit ute och druckit, blev jag helt avskräckt. Aldrig mer.
Svårt att bli bjuden på fester längre när de vet att man inte kommer att dricka. Men det är så värt det. Hoppas på att jag i framtiden träffar människor som passar mig bättre, som kan tycka jag är kul trots att jag inte super mig redlös.

Svar: Du är så stark och bra som orkar stå emot <3 puss!
Jennifer

Christine

Så himla på pricken bra skrivet! Känner verkligen igen mig i det där om att behöva övertala ens vänner om att jag som nykterist inte dömer de som väljer att använda alkohol. Men det blir också så lätt att en kopplar ihop hela fest-begreppet med alkohol och det är så viktigt då att det finns personer som du som visar att det inte bara handlar om det

Svar: Åh, tack snälla du! Och visst är det så som du skriver, att fest = alkohol. Så tråkigt egentligen, låt oss bevisa motsatsen!
Jennifer

Elly

tack TACK för ditt fina svar!!! Ska bara helt enkelt börja dansa nykter. Så trist om som Anonym skriver att folk inte fattar bättre att de slutar bjuda en bara för att en inte vill dricka alkohol. Så trist att det ens finns sånna.
Tack igen för fina svaret. puss!

Svar: <3!!
Jennifer

Vicky

tack för ännu en påminnelse om varför dricka är så sjukt onödigt. i våras drack jag typ tre gånger i veckan ... helt sjukt, och i somras kanske tre gånger på TRE MÅNADER. inte haft en så sjukt skön sommar nånsin (kanske därför jag har lite ångest över att vara tillbaka här i sf ... så mycket folk runtomkring som bara går ut på att festa typ). vill verkligen inte dricka så mycket denna höst.

Svar: Åh, fina! Jag hejar på dig och hoppas att du kan känna dig bekväm i festsammanhang utan alkohol <3 puss!
Jennifer

Sara

Sjukt bra skrivet! Både igenkänning och håller-med:ande! Dessutom, om en väljer att dricka så kan en bli anklagad för att dricka för lite... Särskilt av killar med 0 patriarkatinsikt kan jag tycka.

Svar: Haha, precis så är det ju!! Inte ok!
Jennifer

Nastasja

Så värt inlägg, även om jag fortfarande dricker. Tycker att det är bra att vara kritisk dock. Numera, efter tonår fyllda av helt galet mycket sprit, dricker jag gärna några glas rött eller ett par öl. Men jag har, som Vicky skrev ovan, inte festat mer än kanske 3 gånger på 3 månader heller. Istället för det där konstanta varje jäkla helg.

Svar: Tycker du gör en så himla bra poäng när du skriver att det är bra att vara kritisk! Att ifrågasätta alkoholnormen och ändå välja att dricka, fast på sina egna villkor. Precis som en kan vara feminist men ändå fortsätta raka benen, om du fattar vad jag menar? haha :)
Jennifer

Skuffuskald

Känns som om jag följt din blogg himla länge nu, men jag minns när du skrev det förra inlägget om alkohol. Jag blev superglad av att läsa det. Blev ännu mer glad av alla kommentarer från andra som också avstod från alkohol! Jag tycker fortfarande att det kan kännas avigt att vara den enda nyktra i ett sällskap, men då kan man bara tänka på att det finns andra där ute som tycker samma som en själv och också är nyktra. Det är fint att veta och hjälper helt klart. Jag visste inte att vi var så många. Tack för att du skriver om det här ämnet, som jag tycker är riktigt viktigt.

Svar: Jag visste inte heller att vi var så många! Det gör mig alldeles varm och lycklig i hjärtat! Tack för fina ord, och tack för att du orkar kämpa!
Jennifer

Linn Aya

Jennifer, du er så utrolig fin! Alt med denne bloggen er så vakkert: stilen din, måten du "fanger" Edinburgh på, ærlige, motiverende innlegg.

Jeg har selv flyttet til Storbritannia nå for å studere Sang. Har laget en fotoblogg, og har fått mye inspirasjon fra deg. Åh, så jævla kult at du heller ikke drikker!

Linn

Svar: Åh, tack fina fina du!!
Jennifer

Simone

Minns själv alla studentfester där jag ständigt blev ifrågasatt varför jag inte drack alkohol. Sedan hade jag en period i ungefär tre år när jag faktiskt drack och ibland blev ganska berusad. Därefter har det kommit och gått lite i perioder, men de senaste två åren har jag knappt druckit alkohol alls. Och folk tycker att det är konstigt. Ofta frågar jag efter alkoholfritt vin (vilket ofta inte finns) eller vatten med en citronskiva och ett sugrör i. Det ser liksom lite spexigare ut. Nu har jag inte druckit alkohol på minst ett halvår och jag saknar det inte alls. Jag gillar liksom inte känslan det ger min kropp och det är synd att det är så många som är oförstående... När folk undrar brukar jag säga att jag är nykterist, till skillnad från absolutist (som ju inte dricker något alls).
Samförståndskramar <3

Svar: Puss på dig och tack för att du orkar stå emot! <3
Jennifer

Michelle

WORD! <3 Satt häromkvällen och tänkte på det efter att ha blivit påpekad som "tråkig" för att man inte dricker (konstigt nog av en person som inte heller dricker eller festar galet särskilt ofta, men som antagligen har mer komplex över det än jag). Blir så satans trött på sånt trams! Som student blir man ofta så himla pressad och det känns så knäppt att man ska kategoriseras som person utifrån ens dryckpreferenser. Vi får kämpa på med att bryta normen!

Svar: Ja, men ja!! Håller med till fullo! Vi får fortsätta kämpa och hoppas på att det kommer se annorlunda ut i framtiden! puss och pepp!
Jennifer

Elin

Jag dricker inte (är 21 år), och har egentligen aldrig gjort det heller. Jag började inte dricka när mina vänner och alla andra gjorde det (innan 18 år) men då kunde jag använda ursäkten att jag inte ville blanda det med medicinen jag åt (vilket var delvis sant men mest ville jag bara inte ha alkohol) så det gav mig en ursäkt som folk respekterade så de lät bli att tjata (vilket gjorde det lättare för mig eftersom jag då var mer osäker och hade svårare att stå emot pressen). Sen på gymnasiet så gick jag i en väldigt bra klass och var med bra människor som accepterade mitt icke-drickande och flera av dem drog även ner på sitt eget drickande (det blev lättare för dem att göra det när de p.g.a. mig inte behövde vara den enda som inte drack). Men jag upplever att personer i min egen ålder ofta respekterar det om man säger det med lite övertygelse och inte tvekar. Men däremot vuxna och äldre kör mycket på "men bara ett glas kan du väl ta?" och har mycket svårare att förstå. Helt sjukt egentligen! Men får intrycket av att vi blir fler och fler som säger nej till alkohol och ju fler vi blir ju fler lär sig att respektera det :)

Svar: Ja, det intrycket har jag också fått!! Tack för att du orkar kämpa! Puss! <3
Jennifer

Beatrice

Känner att jag tappat bort det här inlägget lite bland allting som kommit upp när datorn inte varit prio 1. För det här är ju så himla viktigt.
Jag sa redan för länge sen att jag inte ville dricka, när alla andra gjorde det också, och sen blev jag i princip den enda som var kvar när jag började närma mig 18 och alla andra redan hade börjat. Jag ville inte tappa kontrollen, och vill fortfarande inte tappa kontrollen. Men jag testade. En gång, två gånger, tre gånger. Och jag hade inte roligare. Varje med eller utan alkohol. Men nu har jag insett att det är med rätt personer jag måste vara. Folk som skiter i om jag dricker eller inte, och som dansar oavsett och som vill dansa med en fast man är nykter. Nu festar jag i princip aldrig ändå, men när det händer är det så viktigt för mig med sällskap.
Hur vågar man prata om det här med nya människor? Känns som att alla förväntar sig att man ska älska att ta ett glas vin på en uteservering och romantiserar sånt så himla ofta. Men tack för att du skriver om sånt här! Känns skönt att ha åtminstone en eller ett par i bloggosfären som inte dricker.

Felicia

Så skönt och veta att det finns fler i världen som tänker som en själv! Jätte bra inlägg, det är inte alltid så enkelt med påstridiga människor som helst inte vill förstå varför man har gjort valet att inte dricka alkohol. Jag vill bara ta hand om min kropp och inte mata den med onödiga gifter. Önskar att fler förstod. Tack för att du skrivit om ämnet, det ger en lite pepp. Kram på dig <3