svar på kommentarer.

 
 
Hej! 
Kanske en lite skum fråga, men kör på! Du verkar bara så glad, modig och omgiven av så många fina personer; har du några allmänna livstips till en lite vilsen 16-åring?
Åh, men du! Inte alls skum fråga ju. Känner ofta att jag kunde behöva lite livstips även som 23-åring. Jag sitter ju inte riktigt inne på några magiska knep, men detta önskar jag att någon berättat för mig när jag var 16:
▸ Du duger som du är, alltid oavsett. Du får misslyckas, göra misstag och ha dåliga dagar, du behöver inte vara perfekt. Du är en bra person ändå. 
▸ Skit i människor som bara gör dig ledsen och som skaver, du behöver inte dem. Det är 1000 gånger bättre att lägga ner tid på människor som faktiskt gör dig glad i stället.
▸ Gör läskiga grejer som du inte riktigt vågar, det låter så himla klyschigt, men det får en verkligen att växa som person och det finns inget mer belönande i slutändan. Det kan vara allt från att fråga personen som du inte riktigt kan sluta tänka på om hen vill ses över en fika, eller kanske att åka uppskjutet trots förlamande höjdrädsla, ha läppstift en helt vanlig vardag eller fotografera okända människor. Det behöver inte vara världsomvälvande saker egentligen, det är du som väljer vilka gränser du vill tänja på. 
▸ Gör saker som du vill göra och som du tycker om! Det finns så himla många idéer om hur en borde leva sitt liv, men i slutändan är det ju faktiskt du som ska leva det, ingen annan.
▸ Det är ok att inte veta hur du vill att din framtid ska se ut, vad du ska jobba/plugga med, var du ska bo, etc. Det är superok att inte ha någon aning alls! Låt det få ta den tid det tar helt enkelt, det löser sig alltid till slut.
Och tack för fina ord. <3
 
alltså. Hur tar man så bra selfies på sig själv med en systemkamera? Har du vridbar skärm? kör du i spegel? Är seriöst förundrad.
Men fin du är! Jag har tyvärr ingen vridbar skärm (alltså, tänk den lyxen), kör utan spegel också, och höftar helt enkelt bara lite. Har en sjukt bra fjärrkontroll (den är lite dyrare än den billigaste varianten jag hade förut, men det var den helt klart värd -  mycket bättre!), som är snabb och smidig vilket helt klart underlättar massor. När jag fotar trycker jag av kanske 7-8 bilder i ett kör och sedan kollar jag dem för att se om det är en bra vinkel, bra exponering, om jag vill ändra på något, osv. Och så är det ju så att övning ger färdighet, du lär dig vilka vinklar som fungerar och blir mer bekväm framför kameran, vågar testa andra saker och så! Jag får nästan ta fram skämskudden när jag tittar på selfies som är 2-3 år gamla för att de ser så stela och o-jag ut. 
  
 
(gif)
 
gott nytt år!!! kan du inte berätta hur du går till väga för att göra gifen i inlägget?? så snyggt!
Tack och gott nytt år till dig också, hoppas 2015 har varit till belåtenhet hittills! Jag har gjort en guide här
 
Hur snyggt blev det inte!! Vilken queen med pennan så att säga. 
Men en har en fråga också ang dina ögonbryn (som förövrigt också ser så himla snygga ut!); tittade igenom din blogg och såg att de var inte lika "höga" för ett tag sedan? kan noll om ögonbryn har mina liksom hela naturliga så att säga, men har du "flyttat" dem? hur fixade du de så? behöver lite tips! 
puss!
Haha ja, jag har flyttat dem! Jag brukar borsta upp mina ögonbryn lite lätt med en genomskinlig ögonbrynsgel (som finns i kitet), för det känns som att det öppnar upp mitt ansikte lite mer. Puss!
 
 
 
 
Hej! Så himla fantastisk resa, har tänkt att söka nu till sommaren! Det jag funderade över är hur du såg på att dom vill att man ska samla in pengar innan? Va ganska mycket har jag för mig. Hur gjorde du? Kram! (ang. Malawi-resan)
Det var runt £1450 om jag inte missminner mig? Så ja, väldigt mycket pengar. Vi samlade ihop pengar i vårt society på skolan genom filmkvällar och bake sales, och så anordnade First Aid Africa t ex insamlingsdagar på köpcentrum där vi demonstrerade hjärt- och lungräddning och bad folk om donationer. På helgerna knackade Sinéad och jag dörr och sålde pennor med First Aid Africa-loggan, jag bad folk på facebook att donera och spred det genom bloggen också. Men de sista tusenlapparna som fattades tog jag faktiskt från mina sparpengar, tyckte det kunde vara värt. Det finns ju tusen saker att göra för att samla in pengar, så länge ork och tid räcker till, så jag tycker absolut att du ska försöka! Kram!
 
Q&A
6 kommentarer
Frida

Åh, du verkar så himla klok och trevlig, supermysig! Blev dessutom superinspirerad av First Aid Africa insamlandet, ska joina ett society på mitt uni för asylum seekers och refugees, där vi kör bake sales och andra insamlingar och blev superpepp av hur mycket ni lyckades få ihop!

Beatrice

Du svarar alltid så himla vettigt. Älskar att ha en som du i bloggvärlden!

Elin

Fina och bra tips!

ISA

Sådana här inlägg är så kul att läsa. Och min fråga va med! tack och bock för svar!

Alma Bengtsson

förstår det där med att titta på gamla selfies, haha... Hemskt är det!! Tur att man utvecklas..

elise

jennifer! kan du inte länka till detta fantastiska radio-program om ätstörningar i något inlägg? vore himla bra! http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/485966?programid=3117