svar på kommentarer.

Livet + skola + blogg + sömn är för tillfället en omöjlig ekvation att få ihop, men jag har tjatat nog om min akuta tidsbrist här på bloggis så jag tänker inte köra en till rant. Här kommer i alla fall long overdue svar på några kommentarer som trillat in den sista månaden (heh).
 
 
Hej du! Hoppas du inte har blivit alldeles för trött på att svara på "plugga-i-Skottland"-frågor, för nu kommer det ett gäng till. Jag hade nämligen tänkt plugga i där nästa år, men är en sån person som måste veta allt om allt innan jag får något gjort så har ju såklart lite funderingar och så.. 

Först och fråmst, hur är det att bo i studentrum? Alltså, rent praktiskt typ. Hela vetenskapen kring det är väldigt förvirrande tycker jag och jag önskar att jag kunde ställa mer konkreta frågor kring det men har ju så pass lite kunskap så jag vet inte riktigt var jag ska börja, haha. 

Sen vet jag att du var i Glasgow nyss, vilket är där min absoluta drömskola ligger men jag har fått intrycket av att det är en väldigt kall och hård (och nästan arg) stad, den verkar liksom inte alls som Edinburgh. För även om skola är prio ett så känns det ju lite som att jag inte vill plugga i en stad som jag inte trivs i. 

Och sen sist så undrar jag hur QMU är som skola. Har i och för sig siktat in mig på en mer praktiskt utbildning där (costume construction/design), ifall jag inte kommer in på skolan i Glasgow så det är ju lite svårt för dig att säga hur undervisningen är, men skolan i stort borde ju vara samma princip tänker jag. Nu blev det väldigt mycket text märker jag, men ja... Förlåt, hahaha. (kan passa på att säga att du har den finaste bloggen någonsin, brukar inte läsa bloggar men har följt din hur länge som helst, blir så himla glad av den<3)
 
Vi delar upp det här svaret i tre delar, så blir det lite lättare :) 
 
1. Jag vet att alla har väldigt olika upplevelser av studentrum, men jag rekommenderar det verkligen! Speciellt första året när en är liten och rädd pga allt nytt (jag var det iaf). Det ser lite olika ut på olika universitet, men såhär är det på QMU iaf: du delar lägenhet med 5 andra personer. Du har ett eget rum + toalett, och så delar ni kök + vardagsrum med varandra. Innan jag flyttade var jag orolig att jag inte skulle få tillräckligt med ensamtid/privatliv, men det är verkligen inget problem alls då rummen ändå är ganska avskiljda från varandra. El, värme och internet är inkluderat i hyran så du behöver inte oroa dig för räkningar eller liknande, och du kan välja att antingen betala hyran i en klumpsumma varje halvår, eller varje månad. Jag betalade allt i en klumpsumma eftersom en får sitt studielån i klumpsummor också, och då blir det lite lättare att hålla ordning på pengarna.
 
2. Jag har bara varit i Glasgow över en dag, så jag kan inte riktigt säga om Glasgows dåliga rykte stämmer, men min magkänsla säger mig att skräckhistorierna är ganska överdrivna. Visst, det är väldigt annorlunda i jämförelse med Edinburgh, men så är ju Glasgow rätt mycket större också. Jag har många vänner som bor i Glasgow/växt upp i Glasgow och de älskar staden, så jag tror inte du behöver oroa dig. Men kanske kan du åka på en liten Skottland-tour och försöka känna in de olika städerna? 
 
3. Åh, en av mina flatmates under första året pluggade costume design! Hon verkade trivas jättebra, även om det var supermycket att göra. Men generellt sätt så trivs jag väldigt bra på QMU! Eftersom universitetet byggdes typ 2007 så är lokalerna moderna och vi har tillgång till fancy teknik (vilket verkligen inte är en självklarhet på andra universitet). Dessutom är skolan relativt liten vilket gör att det är lättare att få hjälp och stöd om en behöver det, och du får en bättre relation med dina lärare. Sedan är det ju så klart olika för alla, men jag trivs verkligen jättebra. 
 
Hoppas det hjälpte lite iaf och tusen tack för fina ord! <3
 
 
 
hejhej! hur redigerar du bilder i mobilen? de blir så himla fina! hoppas du ser detta, behöver inspiration <3
 
Åh, tack!! Jag använder appen VSCOcam i kombination med snapseed. I snapseed ändrar jag exponering och sånt, och jag vet att det går att göra i vsco också, men i snapseed kan en "punkt-redigera" (så om du vill göra en del av bilden ljusare utan att det andra ska ändras kan du göra det) vilket jag tycker är en bra grej. Sedan kör jag bilderna i vsco och lägger på ett filter. Jag brukar använda M5, M3 och C1. :) 
 
 
Hej Jennifer! 

Tack för en superhärlig blogg. Jag undrar om du har svar på en fråga angående studier i Skottland. Som jag förstått det är ett av kraven för att få utb gratis att man ej påbörjat universitetsstudier i Sverige ännu. Vet du om det gäller enbart program eller även kruser i Sverige? Jag ska läsa en kurs nu i vår på GU och vill inte sumpa mina chanser att läsa gratis i Skottland i framtiden. Sååå tacksam för svar. 

Allt gott! 
Vendi
 
Oj, det hade jag faktiskt ingen aning om alls? Men jag hade läst 2 kurser i Sverige innan, dessutom läste jag en distanskurs parallellt med min utbildning här under en termin, så fristående kurser borde inte vara några problem i så fall. :) Kram!
 

 

Hej Jennifer! 
Jag har en fråga till dig :) Du har tidigare berättat du var sjuk i anorexi (eller någon annan ätstörning?) när du var i tonåren. Och jag undrar hur du blev frisk? Gick du i behandling? och åt efter matschema? 
För du verkar ha så himla bra inställning till mat idag. Äter både nyttigt, lite fika och godis ibland. Du inspirerar verkligen!! 
Kramar från en som kämpar för att kunna äta normalt igen :)

 

Jag kom verkligen inte överrens med min psykolog på BUP över huvud taget, hon lyssnade mer på vad mina föräldrar sa än på mig, och viftade bara bort det jag sa om mitt mående och hur jag kände. Så jag fick tyvärr ingen hjälp från BUP alls. Men när jag insåg att jag var sjuk och att jag faktiskt inte kunde fortsätta som jag gjorde, så bestämde jag mig för att bli frisk och tvingade mig i mat. Jag slängde mina veckorevyn och lovade mig själv att jag aldrig skulle gå i närheten av tidningshyllan igen (tacka gudarna för att jag inte hade instagram på den tiden, för FY FASEN för alla "hälsosamma" instagramkonton med träningstips och "nyttiga" recept, det är gift för själen). Jag slutade även springa och försökte lära mig att kontrollera min ångest på andra sätt. Jag tror också att det hjälpte att jag flyttade till Växjö i och med gymnasiet ungefär i samma veva, då fick jag miljöombyte och kunde komma bort från allt det jobbiga. 

 

Nu såhär i efterhand tror jag dock att mitt beslut att klara allt på egen hand gjorde att jag fick kämpa mer och lida längre än vad jag behövde, och jag kan ibland önska att jag hade stått på mig och begärt om att få byta psykolog. Så ni som läser detta och kämpar med samma problem, försök hitta en psykolog/kurator/whatever som lyssnar på dig och som kan anpassa sig efter dina behov. Du är värd all hjälp du kan få <3 Och så tycker jag att du ska läsa vad Michaela har skrivit om att vara frisk från en ätstörning, där länkar hon både tips och delar med sig av väldigt vettiga tankar. Puss och pepp! <3

 

 

Hej! Jag & en vän planerar att göra en tågluff på ungefär 3 veckor genom Storbritannien i sommar, och tänkte kolla om du har några tips kanske på städer vi inte får missa eller aktiviteter eller bästa tiden att åka eller så? TACK för svar, det här är min favvoblogg,kramar

 

Åh, men hur fin är inte du? <3 Och jag är tyvärr inte så jätteberest när det kommer till Storbritannien i stort, har mest hängt här i Edinburgh och i Oxford, och så lite i London. Men jag har hört att York ska vara en toppenfin stad! Annars kanske någon av er läsare har lite koll på vad en borde göra?  

 

 

men alltså såå fint! blir nästan sugen på kyla och isvindar nu bara för känslan att komma in i värmen och äta semlor <3 får man fråga vad syrran din gör där? kanske inte precis första staden man tänker på att flytta till! :) eller? hehe. kram! (ang. en söndag i Trondheim)
 

Hon pluggar foto på fotofagskolen! Jag hade nog inte heller tänkt på Trondheim som en stad "en flyttar till", vilket är lite synd för det är ett fantastiskt mysig ställe. :)

 

 

Kan du inte dela med dig av tipsen mot vardagssexism? :)

 

Jo, så klart!! Jag ska bara hinna med att fixa ihop dem på ett snyggt och pedagogiskt sätt! Kanske måste jag skjuta upp det till efter den 1 Maj då jag går på sommarlov (?!?). Men liten uppdatering: vi har startat en grupp på QMU som ska hålla i workshops i hur en avvärjer vardagssexism på bästa sätt, så om du bor i Edinburgh; kom kom kom! 

 

 

Hej-och-hå-fin-blogg-osv-blablah. Jag respekterar såklart ditt privatliv men min nyfikenhet tar över: VEM ÄR HÅNGEL-PERSONEN?? Arghgh det här BOKSTAVLIGT DÖDAR MIG!!

 

Hehe, förlåt för att jag är så hemlighetsfull, förstår ju att ni är nyfikna. Men det är lite läskigt att outa det här när fortfarande är nytt, vill ju inte jinxa något. Men jag kan ge er några ledtrådar: vi träffades när jag köpte filmjölk (här borde ju Edinburgh-svenskar ändå reagera lite), han pluggar politik & historia och är så himla söt när han kämpar med sin svenska grammatik. 

 


Q&A
18 kommentarer
Maria Ekblad

Åh vad ledsen jag blir över att läsa om din dåliga samtalskontakt. Jag har inga erfarenheter av ätstörningar personligen men känner många som har och jobbar själv som socionom så vet hur otroligt viktigt det är med sådant. Tur att du har klarat dig fint och mår bättre nu. <3 Och till alla andra i samma situation vill jag uppmana att söka hjälp, fast det kanske känns asjobbigt och byta samtalsperson om den inte är bra. U can do it!!!

Johanna

Jag bor i Glasgow nu och det är en fantastisk stad som inte alls är kall och hård. Människorna här är jättevänliga och fina. Visst får man vara försiktig som tjej när det är mörkt ute, men det är ju så (tyvärr) i alla städer. Jag tycker verkligen inte att Glasgow förtjänar sitt rykte! Glasgow är en studentstad, det finns multum att göra, mer än i Edinburgh om man får påstå det. Tipset är att bo i West End som typ är Kelvinbridge, Finniston och Hillhead. Mysigaste stället på jorden. Så då har jag fått det ur mig, kom kom!

elise

mycket tråkigt att höra om din erfarenhet av BUP, men kan verkligen instämma i att det är precis så, alldeles för ofta. att de vuxna vårdarna lyssnar på föräldrarna mer än barnen, och redan har en bestämt uppfattning om vad allt handlar om, utan att ens ha låtit barnet prata själv :( usch. jag som själv jobbat på BUP kan dock även säga att det nog ofta handlar om tur, vem man träffar. så ska det såklart inte vara, men det finns även personer som jobbar inom BUP som är guld värda! kan man hjälpa sig själv på egenhand är det ju såklart fantastiskt, men alla förtjänar att få hjälp och stöd av någon annan. ofta behövs det ju. ätstörningar är svåra sjukdomar. kramkram

M

Hej alltså jag ville bara säga att din blogg är så fin och det märks att du lägger ner tid+kärlek på den och att du alltid svarar så dunderpedagogiskt och fint på alla kommentarer?? Det är så jäkla gull alltså.

Mimmi

Håller med Johanna - Glasgow förtjänar inte alls sitt rykte! Vissa delar är definitivt ruffiga, men som student håller man mest till i West End och centrum, som är mycket lugnare. Särskilt West End, som är underbart. Att Glasgow skulle vara en kall, hård och arg stad håller jag inte med om. Människor är generellt väldigt trevliga och det går snabbt att känna sig hemma här. Personligen älskar jag att studera i Glasgow :)

Tula Hansson

Är så himla smygkär i din blogg alltså! Din ton i texten är verkligen fin och du känns rent allmänt som en fin människa. Men såklart så är jag lite nyfiken, på ditt hår. Klippte du dig själv eller gjorde du hos en frissa? :) Ska klippa av mig håret riktigt kort på fredag så är ganska nervös :D Kram!

Caja

Gällande att plugga kostnadsfritt i Skottland så har jag för mig att det gäller om du inte tagit kandidatexamen i Sverige utan att du ska ta din första examen så är det gratis medan om man ska plugga postgraduate så kostar det som vanligt. Det är i alla fall vad jag minns när jag läste det för ett tag sedan, om jag nu inte lullat ihop något här nu.

ISA

men heeellllo. Jag blir ju bara ännu mer nyfiken på hångelpersonen nuuuu! Vem är denna karl!? hur ser han ut!? haha. för nyfiken för mitt eget bästa. Puss fino!

freja

alltså, filmjölkspojken!

Ebba Svantesson

Hej Jennifer, har du varit på Mjölk - en svensk klubbkväll på Edinburgh College of Art's fina wee red bar? Om inte så borde du komma på fredag! https://www.facebook.com/events/961654417181125/

Jennie

Apropå platser i Storbritannien att tågluffa till: mesta jag skriver nu är platser jag själv drömmer om att besöka, för har inte heller rest tillnärmelsevis så mycket där som jag hade velat. Däremot har jag faktiskt åkt tåg från Manchester till Alnwick i Northumberland en gång, med byte i vad jag tror var Leeds. Men Manchester och Liverpool är två städer jag är jättenyfiken på och skulle vilja utforska mer, även Chester som ser helt fantastiskt mysigt ut med sina stora korsvirkeshus. York tänker jag vore jättespännande och Newcastle gillade jag den korta dag jag var där. Tänker mig att beroende på vad för intressen en har så är det säkert helt olika resor en ska ägna sig åt: jag älskar historia och gamla byggnader/slott/herrgårdar, så jag söker mig ju gärna åt de intresseområdena. Sydvästra England, ner mot Dorset, Somerset, Devon och Cornwall står näst på min att besöka lista (efter Skottland och Irland förvisso).

Alice

Till personen som som vill ha bra tips på ställen att besöka i Storbrittanien (utöver London & Edingburgh då):

Canterbury: Gammal studentstad med med fina torg, ligger relativt nära white cliffs of Dover vilket är en sevärdighet i sig!

Bath är även värt att nämna, som ligger fint vid floden Avon och är väldigt inspirerat av antika Rom (t.ex. gamla fina badhus och hus positionerade i en cirkel som amfiteatrar).

Windsor: liten stad men kul om du vill känna dig lite posh för en dag (vet inte varför men allt känns så lyxigt där).

Brighton: Kanske inte toppen på sommaren trots att det är en kusstad pga alla turister (var där i höstas så det är ju annorlunda) MEN hela stället är proppat med folk som ser så coola ut och typ har en gitarr slängd över axeln. Människorna är lite mindre konservativa där än på andra ställen i England. Om jag ej minns fel är det gröna partiet störst där och det märks (t.ex. många vegetariska/veganska affärer & ställen att äta på samt gaybarer)!

York: som tidigare nämnt, "inmurad" stad med supermysig stor park, smala gränder i gamla stan och även det är en studentstad!

Oxford, för det är oxford! ;) Men hela Oxfordshire och områdena runt kring för den delen också, fast det är mer landsbygden där det finns ursöta små byar där Morden i Midsomer spelats in!

Andra områden som är sköna för ögat är hela lake district och i princip hela Skottland, med alla berg, dalar och sjöar! Även Engelska sydvästkusten där det finns en och annan söt fiskeby a la Submarine (som i filmen). Se dock upp för typ Torquay och sånna ställen, har ingen charm tycker jag (mycket turister, inget genuint och allmänt opersonligt på något vis?).


Utöver "separata resor" till ställen i Storbritannien har jag bara roadtrippat där så vet liksom inte var tågen går exakt men hoppas att det var till någon hjälp i alla fall! Hela ön är ju fantastisk dock, så tror det kommer bli kul vad du än hamnar! Lycka till!

Linnea Huld

Hej! Såg att det var någon som undrade om Glasgow här, och tänkte tipsa om att ta en kik på min blogg. Jag läser andra året psykologi på Glasgow University, och undrar man hur det får man gärna höra av sig och fråga. Det här bloggen är ju guld för Edinburgh men mitt mål är att vara lite samma för Glasgow! :)

Linnea Huld

Fel länk --> rätt länk

ebba

https://www.facebook.com/events/961654417181125/

Anna

Pluggar även jag i Glasgow, & var precis som tjejen i den första kommentaren lite rädd innan då det verkade vara en lite mindre trevlig stad. Det var en mindre kulturkrock i början, men nu älskar jag staden. Föredrar den absolut framför Edinburgh! Speciellt om du gillar att gå ut!

Anna

& till Linnea här ovan: Kommer inte in på din blogg! Var den andra länken rätt ändå? Vill så gärna in och titta hos dig!

L

Tack för alla tågluffstips, de var verkligen hur hjälpsamma som helst<3