Q&A: sommarlovet, en bra person, och att söka till uni i skottland

 

 

 Åh, vad härligt med sommarlov. Räknar också dagarna nu! Sedan blir det räknande av sommarlovsdagar innan jobbandet drar igång istället... Hur länge har man förresten sommaruppehåll i Skottland? :)

Så VANSINNIGT LÄNGE. Jag börjar inte förrän i mitten av September igen, vilket betyder 4,5 månader av sommarlov. Så himla bisarrt. De här månaderna ska jag göra research för min dissertation (examensarbetet vi gör under sista året) och försöka få den så klar som möjligt innan skolan kickar igång igen (jag är ju trots allt ett fan av framförhållning), jag ska arbeta med ett projekt som utmanar alkoholnormen på universitetet, arbeta med ett annat projekt på universitetet där vi ska upplysa om feminism och vardagssexism, blogga ordentligt (yay!), har eventuella planer på att köra igång ett fotoprojekt, och så vill jag börja volontärarbeta. Dessutom ska jag så klart sova, sola och ha det allmänt bra!! Ska bland annat hänga i Montenegro under två veckor i Augusti och är så himla pepp! Och eventuellt hitta ett jobb om pengarna tar slut, heh. 

 
 

Så vackert :D vill oxå dit :( hur länge har du bott där? :) kram<3

Åh, tycker absolut att du ska åka! Edinburgh är en så himla bra plats! Och jag flyttade hit i September 2012, så snart tre år. :) 

 

 
 

 

Vad i?!?! Säger du också 'paranteser' för föräldrar?? Jag trodde jag var ensam om det uttrycket! :D

Haha, åh!! Så glad och förvånad jag blev att någon annan säger detta också!? Trodde det bara var jag och min fina vän Jenny som använder det uttrycket! Är vi fler??
 
 

Hej!! När får vi se en bild på min pojkvän då?? dör ju lite av nyfikenhet här! ps. älskar att du är back on track igen och bloggar 

Haha alltså, skrattade högt när jag läste era kommentarer, ni är ju för fina. Och visst kan ni väl få se en bild, jag ger er en styck snygg pojkvän från tidigare idag när vi drack kaffe på trappan i solen ↓

 

breaking the internet osv.

 

Jag kanske har missat det för jag började läsa din blogg ganska så nyligen (men är redan fast och tack för en jättebra blogg med underbara bilder) men vad pluggar du till? :)

Åh, men tack!! Blir ju så oändligt glad när ni gillar det jag gör <3 Och jag pluggar psykologi och sociologi! Jag 'blir' ingenting när jag är färdig här (men lär mig likväl så sjukt mycket intressanta och bra grejer), utan får i stället kvalifikationer liknande en kandidat i Sverige, vilket betyder att jag måste plugga vidare efteråt. Just nu är planen att jag ska läsa en PhD i gender/women's studies, och det känns himla bra i magen. 

  

 
 
 

Hej Jennifer! 
Din blogg är ju helt galet underbar, och sen så bara undrade jag över det här med referenser, visserligen kanske inte du har svaret, men en kan ju lika gärna fråga tänkte jag. Nu är det som så att jag går i årskurs två på gymnasiet just nu och är bombsäker på att det blir Skottland som jag kommer plugga i sedan, dock efter ett eller två års gap year. Men ja, ang. referens, vem skrev din referens? Har du någon susning huruvida man kan be sin lärare redan nästa år när jag går i trean om hen kan skriva referens då, för jag tänker att minnet av mig är färskt då, eller ska jag vänta med det tills det faktiskt är dags att söka? Så att själva referensen är ny och så? Förstår självklart om du inte vet, men ja, tack ändå, både för eventuellt svar samt en underbar blogg!
 
Hej!! Först: pusstack för fina ord! Och jag kontaktade min engelskalärare, som också var rektor på IB programmet på min gymnasieskola, och bad henne skriva min referens. Jag var så jäkla orolig för att hon inte skulle minnas mig (pga var inte en särskilt aktiv student på gymnasiet, heh), men det gjorde hon ju visst och det löste sig hur bra som helst. Så jag tror dock inte att du behöver oroa dig för det :) Men jag tycker absolut att det går att fråga din lärare redan nästa år! Din lärare ska ju ändå bara skriva generella grejer om dig som student, så då behöver det ju inte vara purfärska fakta direkt. Kram!
 

 
 
 
Och så avslutningsvis ett par fina och peppiga kommentarer som trillade in på förra svar på kommentarer-inlägget som jag vill lyfta fram! 
 
Anna skrev: 
 
Till tjejen som var rädd att hon skulle vara för gammal: 

Jag började plugga i Glasgow när jag var 24. I början var jag chockad över hur unga alla var när jag gick ut o så, men nu har jag vant mig. Jag kan ärligt talat säga att jag faktiskt knappt har några skottska nära vänner då de är så förbaskat unga, de flesta av mina vänner är internationella studenter som i regel är lite äldre. Jag är defintivt äldst dock. Ibland är det jobbigt, men du vänjer dig. O försök göra grejer utanför universitetsbubblan också, o få jämnåriga vänner på den vägen! 

Men ja. Sök. Det är så fint här, o du kommer få vänner! O att ha erfarenhet innan uni är guld. Jag är dessutom by far den mest motiverade studenten i klassen, eftersom jag väntade med att börja tills jag var helt säker på att jag var redo. 

Lycka till!
 
 
Elin tipsade också: 
 
Jag sökte till University of Edinburgh förra året, samma år som jag fyllde 22, och jag kom inte in på grund av att det hade gått för lång tid sedan jag gick ut gymnasiet (tre år och deras gräns var då två). Blev så himla himla besviken eftersom ingen hade talat om det för mig på informationsträffen jag gick till innan jag sökte. Mitt tips är att ta kontakt med universiteten du vill söka till och fråga, och om de inte är helt tydliga, fråga igen! 

University of Edinburgh tror jag är ett av de få universiteten som faktiskt har den här gränsen, en söker som en så kallad 'adult returner' och då måste en eventuellt gå en access course; http://www.ed.ac.uk/studying/undergraduate/entry-requirements/mature 

Det låter läskigt men oroa dig inte, så länge du vet vad som gäller så kommer det gå jättebra med ansökningar och allt! 

Hoppas du kommer till Skottland nästa år :) 
Kram!
 
 
Q&A
16 kommentarer
agnes

Min mamma kallar sig själv och andra föräldrar för paranteser, haha!!

Caja

Jag har flera vänner som kallar sina föräldrar för paranteser, jag gör det dock aldrig själv, men är supervan med uttrycket :)

Lina

sa (ropade) precis;
WOOOOOWW (andningspaus) DAAAAAAAMN till min skärm. pga pojkvänsbilden. önskar nästan att detta var en överdrift, men hände verkligen

Svar: Hahaha, förstår precis hur du känner!!
Jennifer

Sofi

Vad kul att min fråga kom med. Och först till på köpet!

Det låter ju hur härligt som helst med sådär långt sommarlov. Och roliga sommarplaner verkar du ha också :)

ISA

meh va äre för jäkla modellhunk till pojkvän du gott och skaffat dig!?? YOU GO GIIRRRRRL ;) *highfivar lite grabbigt*

Svar: Hahaha, puss!!
Jennifer

Julia Alvina

Jag är 21 ska bli 22 och ska börja Edinburgh Napier University i höst och detta har inte varit något problem alls. Det enda som var var att jag hade ett tidigare CAE-certifikat som var äldre än två år och fick göra ett nytt i år (gjorde ett IELTS). Är lite nervig över alla andra som är mycket yngre, men jag känner också att jag faktiskt är 100% på att det är detta jag vill, och lämnar mitt liv här för det där borta. Som jag har förstått det är en adult returner någon som tidigare pluggat på universitetsnivå. Är man över 21 räknas man som mature student, men det är ingen som nämnt något om det i min ansökan. I Sverige är det ju mycket vanligare att man inte hoppar på en universitetsutbildning direkt efter gymnasiet, men i UK så är det typ i forumen jag hänger ibland "I might take a gap year, but I don't wanna fall behind" Ehm, så himla konstigt resonerande att man liksom tappar på att utforska livet utanför skolan. Kör ba!

Elin

Så himla fin den nya designen är!

Svar: Åh, tack fina du!!
Jennifer

Alexandra

Kan du inte skriva en guide om hur man ansöker och om ansökningsprocessen i Skottland? :)

Svar: Gjorde en precis när jag flyttat hit! :) Här hittar du den: http://jenniferstroud.blogg.se/2012/september/hur-jag-gjorde-for-att-hamna-har.html Puss!
Jennifer

lovisa

haha, paranteser är ju bästa ordet! blev utskrattad när jag hörde det första gången, sen: härmad.

Svar: Men visst är det!! Så himla fyndigt! mvh ÄLSKAR fyndigheter!
Jennifer

Sofia

Haha ja klart man säger paranteserna om föräldrarna! :D

Nastasja

Åh, gillar designen asmycket, babe!

Svar: Puss fino!! <3
Jennifer

Jon

Hej Jennifer, jag har följt din blogg rätt länge och är så förälskad i Edinburgh genom dina bilder..! Jag går 2an på gymnasiet och funderar över framtiden osv osv... Jag skulle älska att plugga utomlands ett tag MEN jag är icke-binär transperson (bra att det finns könsneutrala pronomen på engelska iaf) och inte vit så därav känns det inte som en självklarhet... Jag bor i Stockholm och går i en väldigt bra skola/klass just nu, men jag har varit med om andra ställen som har känts förjävliga rent ut sagt, hbtq-fobi och rasism i överflöd ;//

så... min fråga är typ; hur tror du Edinburgh och skolan är om en är icke-vit och transperson? (jag fattar att det är jättesvårt att svara på, fråga gärna dina vänner om du har vänner som är hbtq och/eller rasifieras)

Maria

Säger också paranteser, haha!

Jossan

OMAGAD läckerbit till pojkvän, hoppas han är lika fin som du verkar vara!

Anna

Säger också paranteser!

Rebecka

Sjukt snyggt snubbe! :D